Skip to main content

Μετασχηματίζοντας Την Εκπαίδευση & Τον Κόσμο Μας

"Η κοινωνίες νοσούν, γιατί είναι άρρωστα τα σχολεία" ή πιο σωστά: "Το σχολείο παραδίδει εκείνα τα κοινωνικά κύτταρα που είναι σχεδιασμένο να παραδώσει. Παραδίδει ό,τι του έχουμε παραγγείλει".
Αυτό περίπου ομολογούν οι εκπαιδευτικοί και αναλυτές που μνημονεύονται παρακάτω. 

Πιο συγκεκριμένα:
"Τα σχολεία έχουν ως στόχο να καθιερώνουν σταθερές συνήθειες ανταπόκρισης στις αρχές.
Γι αυτό κρατά 12 χρόνια η βασική εκπαίδευση.
Πρέπει να ανταποκρίνεσαι αντανακλαστικά όταν οποιοσδήποτε σε θέση εξουσίας σου λέει τι να κάνεις."
John Gatto
John Taylor Gatto, New York State Teacher Of the Year
Weapons of Mass Instruction (Όπλα Μαζικής Καθοδήγησης)
Είναι παράλογο και αντίθετο με τη Ζωή, συνεχίζει ο Τζων Γκάτο, να είσαι μέρος ενός συστήματος το οποίο σε υποχρεώνει να είσαι έγκλειστος μαζί με άτομα της ίδιας ηλικίας και κοινωνικής τάξης. Το σύστημα αυτό σε απομονώνει από την απέραντη πολυμορφία της ζωής και την απόλαυση της ποικιλίας των εμπειριών. Σε αποκόπτει από το παρελθόν σου και το μέλλον σου, και σε φυλακίζει σε ένα ατέρμονο παρόν. Ακριβώς ό,τι κάνει και η τηλεόραση!
Είναι παράλογο και αντίθετο με τους νόμους της ζωής να μετακινείσαι από κελί σε κελί με τον ήχο ενός κουδουνιού, κάθε ημέρα της νεότητας σου, μέσα σε έναν οργανισμό που δεν σου αφήνει καθόλου ιδιωτική ζωή και σε ακολουθεί ακόμα και μέσα στο άσυλο του σπιτιού σου «απαιτώντας να κάνεις τις εργασίες σου».
Ρωτάτε «…και πώς θα μάθουν να διαβάζουν;» Απαντώ. «Θυμηθείτε το παράδειγμα της Μασαχουσέτης» Αν τα παιδιά ζουν με φυσιολογικό τρόπο, αντί να συναγελάζονται σε κελιά, θα μάθουν να γράφουν, να διαβάζουν και να κάνουν την αριθμητική τους με ευκολία -αφού αυτά είναι σήμερα τα σημαντικά εφόδια για τη ζωή που ξεδιπλώνεται μπροστά τους.

"Η μεγαλύτερη απ' όλες τις θηριωδίες είναι το ότι διαπεδαγωγούμε τα παιδιά μας σε ένα σύστημα που δεν αξιολογεί την δημιουργική τους έκφραση, ούτε ενθαρύνει τις μοναδικές τους ικανότητες", λέει στο ίδιο μήκος ο Βενιαμίν Γκριν (Venjamin Greene)   
"Το σχολείο είναι η διαφημιστική εταιρεία που σε κάνει να πιστεύεις ότι χρειάζεσαι την κοινωνία όπως είναι" -Ivan Illich
 "Όταν οι μαθητές κλέβουν στις εξετάσεις είναι διότι το Σχολικό Σύστημά μας εκτιμά περισσότερο τους βαθμούς απ' ότι εκτιμούν οι μαθητές την μάθηση" -Neil deGrasse Tyson
 "Ο σκοπός της Δημόσιας Εκπαίδευσης δεν είναι σε καμία περίπτωση η διασπορά της φώτισης. Είναι απλά το να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα στο ίδιο ασφαλές επίπεδο, να αναπαραγάγει ένα πρότυπο πολιτών, να βάλει κάτω τη διαφωνία και την πρωτοτυπία" -H.L. Mencken

Όταν πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, δεν περνούν -μόνο- το μεγαλύτερο μέρος της μέρας στο σχολείο, αλλά ξεκινούν να ρυθμίζονται στο 8-5 πρόγραμμα, που συνιστά το προσχέδιο του μέλλοντός τους.

Ας υπογραμμίσουμε τώρα τις βασικές αρχές που το Σχολείο αποτυπώνει με μεγάλη επιτυχία στο μυαλό των παιδιών μας:
  • Η αλήθεια έρχεται από την αρχή/εξουσία.
  • Ευφυία είναι η ικανότητα του να θυμάσαι και να επαναλαμβάνεις.
  • Η ακριβής μνήμη και η επανάληψη επιβραβεύονται.
  • Η μη-συμμόρφωση τιμωρείται.
  • Προσαρμογή: διανοητικά και κοινωνικά.
 

Στο παρακάτω βίντεο ο Σερ Κεν Ρόμπινσον κάνει μία σύντομη παρουσίαση των βασικών αρχών πάνω στις οποίες θεμελιώνεται το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα των περισσότερων προηγμένων χωρών και εκπλήσει με τα αποτελέσματα ενός πειράματος που δείχνει ότι ο Δείκτης Αποκλίνουσας Σκέψης, ένας δείκτης δημιουργικής ευφυίας, πέφτει ραγδαία με την συνεχή εκπαίδευση των παιδιών σε συγκεκριμένα πρότυπα:


Στο ίδιο βίντεο ο Ρόμπινσον δείχνει τον δρόμο καταδεικνύωντας την ανάγκη για την "ανακάλυψη" των Νέων Εκπαιδευτικών Παραδειγμάτων μας! Φαίνεται πως έχει έρθει η ώρα για την ριζική ανανέωση της ιδέας μας για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των παιδιών. Σε μία σύντομη έρευνα των τελευταίων ημερών ανάκάλυψα ότι αυτή ακριβώς είναι μία συζήτηση που έχει -ευτυχώς- από καιρό αρχίσει, και συμμετέχουν σε αυτήν άνθρωποι με φρέσκιες ιδέες και ανανεωτικό όραμα, άνθρωποι από όλα τα μήκη και τα πλάτη του σύγχρονου κόσμου.

Εδώ, θα βρείτε έναν από τους ιστότοπους που αναμεταδίδουν αυτήν την παγκόσμια συζήτηση, όπως επίσης και άφθονο ενημερωτικό και ερευνητικό υλικό για την εκπαίδευση του μέλλοντος, έτσι όπως σχεδιάζεται σήμερα και έτσι όπως ήδη έχει εφαρμοστεί σε δεκάδες εναλλακτικών σχολείων, παγκοσμίως. 


Διαβάστε online το περιοδικό "Εκπαιδευτική Επανάσταση", τίτλος τεύχους "Μετασχηματίζοντας την Εκπαίδευση και τον Κόσμο μας"

Επισκεφθείτε, εδώ, τον Ελληνικό Σύνδεσμο του Εκπαιδευτικού Συστήματος Waldorf, που εδώ και αρκετά χρόνια αναζητά την εξέλιξη της Εκπαίδευσης.


Και τέλος, ελάτε να αναζητήσουμε όλοι μαζί τα νέα Εκπαιδευτικά Παραδείγματα που θα μας ωθήσουν μακριά από το καθολικό αδιέξοδο όπου έχουν καταπέσει οι "προηγμένες" κοινότητές μας.  

Comments

POPULAR POSTS

Έντουαρντ Μπερνέζ και η Τέχνη της Χειραγώγησης των Μαζών.

Τζων Τέυλορ Γκάτο, ο δάσκαλος της χρονιάς στις ΗΠΑ: "Γιατί τα σχολεία δεν μορφώνουν"...

Ο δεκάλογος του ελέγχου των μαζών

Τριανέμι: ένα διαφορετικό σχολείο, ένα σχολείο Waldorf.

Περιβαλλοντική υποβάθμιση στην αρχαιότητα και το Μεσαίωνα

Βιομηχανική Κρεοπαραγωγή & Αλιεία: Συνέπειες

Μάνος Δανέζης συνέντευξη: από τις πτώσεις των πολιτισμών έως τις νέες αλήθειες του Σύμπαντος

Ταξιδεύοντας στην Τανζανία με σακίδιο (Μέρος 1ο)